۱۳۹۰/۰۸/۱۳

سیزده آبان و ۵ نکته


سیزده آبان و ۵ نکته

این تصویری از مراسم امروز ۱۳ آبان، سالروز حمله به سفارت آمریکا در تهران است. گردانندگان این نمایش مضحک تصویری چپ کرده اند که در آن قذافی دیکتاتور سابق لیبی‌ به چشم میخورد و همزمان تصویر شاه بحرین. زیر عکسها جمله‌ای با این مضمون به چشم میخورد: این حرکت بیداری قطعأ تا قلب اروپا پیش خواهد رفت.

اما ۵ نکته در باب چرای‌های برگزاری این روز و این تصاویر.

۱) مساله حمله به سفارت آمریکا، در گذر زمان به جای خریدن اعتبار برای انقلاب اسلامیشان، بی‌ اعتباری سیاسی در پی‌ داشت. هر سال میزان کمدی بودن این رویداد بیشتر، تعداد حاضران در راهپیمایی کمتر و بی‌ توجهی به کلیت این چرندیات بیشتر میشود. جالب‌تر اینکه هرساله شمار افرادی که روزگاری در حمله به این سفارت نقش داشتند، و اینک مورد تهاجم خود این دستگاه سیاسی هستند بیشتر میشود. عملا بخش زیادی از دانشجویان خط امام، حال نه خط امام و نه رژیم سیاسی جمهوری اسلامی را قبول دارند.

۲) هر سال محور بحث اصلی‌ این نمایش کمدی، بسته به اتفاقات سیاسی منطقه و جهان و یا اوضاع بحرانی رژیم در درون سیستم و جامعه، تغییر می‌کند. برای نمونه اولین بار است که در این مراسم به قذافی اینگونه برخورد میشود. جالب اینجاست که قذافی هم زد آمریکائی بود.

۳) عکس پادشاه بحرین پاره شده و نشان از امید جمهوری اسلامی به سرنگونی این دولت دارد. دولتی که اقلیتی سنی بر اکثریتی شیعه حکومت میکنند. از همه بد تر از دید رژیم، هم پیمانی بحرین با آمریکاست. پس باید سرنگون شود.

۴) عکس آیت‌الله خامنه‌ای با رتوش و کلی‌ کار مونتاژ حرفه‌ای به سان یک نور الهی پشت اینها در گردش است. تصویری که هر چه هم مونتاژ شده باشد، رذالت، خونخواری و درندگی در آن موج میزند. آیت‌الله خامنه‌ای بهتر از هر کسی‌ میداند، که اگر شاه سابق ایران، همپیمان آمریکا بود و مصر را برای پناه گرفتن داشت، این شانس برای او هم موجود نیست. ترس از رفتن و سرنگونی ، خلوت شبانه‌های آیت‌الله خامنه‌ای را پر کرده است.

۵) اگر سالهای سال، ۱۳ آبان، ۲۲ بهمن، ۱۲ فروردین و ... برای نشان دادن قدرت رژیم به ` استکبار جهانی‌ و امپریالیسم آمریکا ` بود، اینک این روزها با تلاش بسیار و ترس از یک خیزش ناگهانی مرد‌می کنترل میشود. این نماد‌ها اگر قرار بود به آمریکای جهانخوار ثابت کند که مردم پشت رژیم هستند، اینک به نماد مخالفت با رژیم در آمده‌اند.

ختم کلم: جمهوری اسلامی رفتنی است. تلاش برای ساختن یک ایران آزاد، دمکرات و سکولار امری سنگین، پر هزینه و دشوار است. یک سده مبارزه برای آزادی در ایران، یک سده سرکوب و اختناق و یک سده تجربه شاهی و دینی کافیست که دیگر، از تکرار این تجربیات بد جلوگیری کرد.

به امید ایرانی‌ آزاد و رها برای همه
وریا محمدی

هیچ نظری موجود نیست: