۱۳۹۰/۱۱/۱۹

در یاد چهل و یکمین سالگرد حماسه سیاهکل

در یاد چهل و یکمین سالگرد حماسه سیاهکل

وریا محمدی


امروز ۱۹ بهمن ماه ، چهل و یکمین سالگرد حماسه سیاهکل است. ۱۵ مبارزه فدائی، با حمله به پاسگاه سیاهکل، آتشی در جنبش مبارزاتی ایران به پا کردند، که شعله هایی آن سالها بعد رژیم شاهنشاهی را در یک قیام مردمی سرنگون کرد. حرکت سیاهکل اگر چه با جان باختن ۱۵ از نفر سرسخت‌ترین انسانهای چپ و مبارز به اتمام رسید، اما زاویه مهم آن نه تنها به بن‌بست نرسید، بلکه سازمان خوشنام فدائی را آفرید. 

سازمانی که نسلی از مبارزین چپ و آزاده، نسلی از بهترین فرزندان مردم و نسلی از مخالفان دیکتاتوری را به صحنه مبارزه کشاند. 
حرکت سیاهکل نشان داد که رژیم شاه، قابل ضربه خوردن است. نشان داد، یک گروه کوچک و کم امکان، قادر به ایجاد هراس در پایه هایی این سیستم فاسد سیاسی است. نشان داد، در سیاه‌ترین دوره هایی زندگی‌ زندگی‌ در خفقان سیاسی، نور امید همچنان به یاری آزادی خواهان، قابل گستراندن است. نشان داد که آزادی خواهی‌ در ایران با همهٔ لایه های زندگی‌ مردم در آمیخته است.
اگر چه در نوزدهم بهمن سال ۱۳۴۹ و در این جنگل زیبا، رژیم پهلوی با تمام قوا به مقابله با آنها برخواست و تمام منطقه را محاصره کرد و در نتیجه دو نفر از چریکها در نبردی نابرابر کشته شدند و مابقی دستگیر و پس از شکنجه‌های بسیار در بیدادگاههای نظامی محاکمه و در اسفند همان سال به جوجه اعدام سپرده شدند اما کسی‌ که به اهداف خود نرسید، رژیم پهلوی بود.
آری ۱۵ مبارز فدائی جان باختند، اما جانی تازه به مبارزه آزادی خواهی‌، به عدالت اجتماعی و لرزاندن پایههای ستم و ایستادگی در برابر استبداد بخسیدند. 
اگر چه سیاهکل با در خون غلطیدن ۱۵ فدائی همراه شد اما نوید بخش در خون غلطیدن استبداد شاهی شد. این جنگ چریکی کوتاه اگر چه قرار نبود، محل سرنگون کردن دستگاه شاهی باشد، اما استارت سرنگونی این رژیم بود ، آنهم در شرایطی که دنیا تحت تأثیر هژمونی چپ و حرکت هایی مسلحانه بود.
دستگیر شدگان سیاهکل، زیر سنگینترین شکنجه‌ها قرار گرفتند تا جایی که یکی‌ از آنها زیر این جنایت وحشیانه جان سپرد اما شاه و دستگاه ساواک، قادر به خشکاندن ریشه افکار این مبارزان نشد. 
سیاهکل جدا از بازتاب بزرگ آن و جدا از تأثیری که بر آغاز مبارزات چریکی در ایران به جا گذاشت، کارکرد بسیاری بر ادبیات و هنر آن دوران هم داشت.
به هر روی سیاهکل، محلی برای گسترش آزادی خواهی‌ و مکانی برای به گور سپردن رژیم شاه شد.
یاد این مبارزان گرامی‌

۲ نظر:

ناشناس گفت...

خبر فوری.....خبر فوری....خبر فوری.....خبر فوری

خبر اختصاصی وب سایت سیاسی افشاگری کومله 1917

طراح توطئه ترور یکی از مقامات ارشد کنسولگری ایران در کانادا که از عوامل کومله مهتدی بود،کشته شد.

فرشاد محمدی از عوامل گروهک کومله مهتدی که در حال برنامه ریزی برای ترور یکی از مقامات ارشد کنسولگری جمهوری اسلامی در کانادا بود،توسط پلیس این کشور کشته شد.

فرشاد محمدی پیشمرگ کومله مهتدی بود.

مشروح کامل این خبر در www.komaleh1917.blogfa.com

ناشناس گفت...

” هشدار به حزب اتحاد کمونیسم کارگری ایران”

انتشار متن کامل نامه سراسر توهین و تهدید به قتل نادر کیانی توسط عطا یاراحمدی مفسد شناخته شده

گزارش ویژه + عکسهای اختصاصی و افشای دو سند

” هشدار به حزب اتحاد کمونیسم کارگری ایران”

اعضای گروه منتقدین کمونیست با پیوستن به حزب اتحاد کمونیسم کارگری ایران و نفوذ در آنها، قصد بدنام کردن این حزب و رهبرانشان را دارند+ ۲ سند

نامه سراسر توهین و تهدید به قتل و فحاشی های رکیک به نادر کیانی و چند تن از رهبران کومله، توسط عطا یاراحمدی و استفاده ابزاری از نام حزب اتحاد کمونیسم کارگری ایران با اهداف مشخص! و برنامه ریزی شده

مشروح کامل این گزارش در “وب سایت کومله منتقد1″

http://www.komaleemontaghed1.blogfa.com