۱۳۹۰/۱۲/۰۳

سیزده سال از کشتار سوم اسفند سنندج گذشت

سیزده سال از کشتار سوم اسفند سنندج گذشت

وریا محمدی


سیزده سال پیش و در چنین روزی ( ۳ اسفند ۱۳۷۷ ) اعتراض آرام مردم شهر سنندج در محکومیت پلان دستگیری عبدالله اجالان ( رهبر پ ک ک ) که در ۲۶ اسفند دستگیر شد و خبر آنرا بلند اجویت رئیس جمهور وقت ترکیه اعلام کرد، توسط جمهوری اسلامی به خون کشیده شد. در کمتر از ۳ ساعت نیروهایی سرکوبگر جمهوری اسلامی سنندج را کاملا ملیتاریزه کرده و تظاهرات مدنی کردها را وحشیانه سرکوب کردند. در این زمان کوتاه ، لوله تفنگ های این مزدوران، سینه بیش از ۵۰ نفر را شکافت.
در میان این ۵۰ نفر حتا کودکان ۸ تا ۱۲ ساله هم دیده میشدند. جدا از این کشتار خونین و این جنایت وحشیانه، بیش از هزار نفر در ۲۴ ساعت اول و قریب به ۵ هزار نفر در ۲ هفته بعد دستگیر شدند.
کسانی‌ که آن روزها را به یاد دارند می‌دانند که هجوم وحشیانه نیروهای امنیتی رژیم و لباس شخصی‌‌ها به منازل مردم به امری عادی بدل شده بود. هر لحظه در یکی‌ از خانه‌ها با لگد و اسلحه شکسته میشد و سربازان امام زمان بدون هیچ گونه مجوزی، به حریم خصوصی مردم وارد میشدند تا به باور خود یکی‌ از افراد ( ضد انقلاب ) را دستگیر کنند. بخاطر یک اعتراض کاملا مسالمت آمیز که حتا قبلان با مقامات دولتی در استانداری هماهنگ شده بود، کشتاری به راه انداخته شد که قابل فراموشی نیست.
جمهوری اسلامی ۵۰ خانواده را در در چند روز مانده به سال جدید و نوروز عزادار کرد و به عنوان هدیه نوروزی عکس کشته فرزندانشان را بر سر سفره هایی هفت سینشان نهاد.
جنازه کشته شدگان به خانواده آنها تحویل داده نشد، اجازه هر گونه مراسم برای تحریم ممنوع اعلام شد و شبانه اجساد این قربانیان در سایه حضور نیروهایی اطلاعاتی به خاک سپرده شد.
دستگیر شدگان این رویداد هفته‌ها و ماه‌ها در شکنجه گاه های ‌ستاد خبری وزارت اطلاعات در سنندج، بازداشتگاه های سپاه و دیگر زندان های ناشناخته جمهوری اسلامی در کردستان شکنجه شدند. اینک و پس از ۱۳ سال هستند کسانی‌ که کماکان در زندان به جرم شرکت در این اعتراض مدنی روز را به شب میرسانند.
اما جان کلام، اتفاق اسفند سال ۱۳۷۷ اولین سرکوب روزهای عید برای مردم کرد نبود چرا که ۱۹ سال قبل از آن و در نوروز ۱۳۵۸ یکبار دیگر جمهوری اسلامی شهر سنندج را به توپ بست و به فرمان خمینی و با مدیریت ( بنی صدر ) کشتاری دوباره به انجام رسید.
در ۳۳ سال حاکمیت جمهوری اسلامی، کردستان هرگز به سان یکی‌ از شهر های ایران نگریسته نشده است. کردستان در این ۳ دهه یک منطقه اشغالی بوده که رژیم همواره شماری غیر بومی را برای سرکوب آنها و جلوگیری از شورش به منطقه ارسال کرده است. یک پادگان بزرگ نظامی و یک زندان در مرزهای غربی کشور.
هر بیننده خارجی‌، در نگاه اول میفهمد که با عبور از کنترل های شهر و به محض ورود به دایره جغرافیایی کردستان، یک سایه حکومت نظامی بر همه جا حکم است. جمهوری اسلامی کردستان را نه تنها جزئی از خاک ایران نمی‌داند، بلکه به مثابه یک منطقه تصرف شده که هر آن ممکن است از دست برود به آن برخورد می‌کند.
در سیزدهمین سالیاد این تراژدی انسانی‌ ، یاد همه جانباختگان این رویداد گرامی‌ باد. باشد که روزی، در دادگاهی مردمی این جانیان انسان و انسانیت، تقاص کارهای خود را پس بدهند.

۳ نظر:

ناشناس گفت...

"خبر فوری"

تهدید به استعفای تعداد کثیری از اعضای کمیته مرکزی گروهک منحله کومله مهتدی

اختصاصی" وب سایت سیاسی افشاگری کومله ۱۹۱۷"

کومله مهتدی وارد بحران شد:

"تهدید به استعفای برخی از اعضای مطرح کمیته مرکزی گروهک تروریستی کومله مهتدی"

مشروح کامل خبر در "وب سایت سیاسی افشاگری کومله 1917"

www.komaleh1917.blogfa.com

ناشناس گفت...

مطلب رسیده از رفیق ناصر ایرانپور-- اختصاصی" وب سایت کومله منتقد۱"

نامه رسیده از رفیق ناصر ایرانپور:

حمله شدیدالحن و بی سابقه ستار آویهنگ پیشمرگ قدیمی کومله علیزاده به رفیق ناصر ایرانپور

پاسخ کوبنده رفیق ناصر ایرانپور به نامه فحاشی یکی دیگر از پیشمرگان کومله علیزاده

فحاشی ها و ترور شخصیت منتقدین کومله علیزاده از جمله رفیق ناصر ایرانپور و نادر
کیانی، از سوی پیشمرگان و نوچه های کومله علیزاده همچنان ادامه دارد...

متن کامل جوابیه و پاسخ دندان شکن رفیق ناصر ایرانپور به اهانت های سازماندهی شده پیشمرگان کومله علیزاده بر علیه مخالفین و منتقدین سیاستهای کومله کمونیستی!

"حزب کمونيست ايران و تعامل با دگرانديشان! - ناصر ایرانپور"

متن کامل در " وب سایت کومله منتقد1"

www.komaleemontaghed1.blogfa.com

ناشناس گفت...

اطلاعیه مهم تاسیس پایگاه خبری تحلیلی اطلاع رسانی " آکام نیوز "

این پایگاه خبری تمامی اخبار و رویدادهای داخلی مربوط به احزاب کردی اپوزیسیون را منتشر می کند،این سایت به روز می باشد و ساعت به ساعت با اخبار جدید از اپوزیسیون با ما همراه باشید.اخبار مربوط به کومله سازمان کردستان حزب کمونیست ایران،کومله انقلابی زحمتکشان کردستان ایران،کومله زحمتکشان کردستان،کومله حزب سوسیال دمکرات کردستان،کومله فراکسیون سوسیالیستی،احزاب و گروههای چپ،حزب آزادی کردستان پاک،اتحادیه انقلابیون کردستان،سازمان خبات کردستان ایران،سازمان خبات انقلابی کردستان ایران،حزب دمکرات کردستان ایران،حزب دمکرات کردستان،لیبرال دمکرات کردستان،حزب سربست کردستان،سازمان مجاهدین خلق ایران،سپاه رزگاری کردستان،کمونیست کارگری تمامی شاخه ها و...
" پایگاه خبری تحلیلی اطلاع رسانی آکام نیوز "
http://www.akamnews.com/